Zaterdag 12 december: Veel verschillende indrukken op een dag..

12 december 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De allerlaatste dag in Langa bij ons gastgezin. Na ons laatste ontbijt hebben wij afscheid genomen van ons gastgezin. Wij hebben een super verblijf gehad, dichter bij de cultuur hadden wij niet kunnen komen. Een prachtige ervaring welke wij zullen koesteren!

Wij hebben Langa achter ons gelaten en zijn voor één dag vertrokken richting Kensington. In Kensington heeft een andere projectgroep gedurende ons project Life Zone Soccer georganiseerd. Een project gericht op de criminaliteit in de buurt. Het grote deel van de kinderen is betrokken in de omgeving van de drugsdealers. Hun familie is vaak lid van een gang, van hen wordt ook verwacht dat zij later in de voetsporen zullen treden van hun familieleden.

Tijdens ons verblijf bij Life Zone Soccer werden waarnemingen uit de buurt met ons gedeeld. Het aantreffen van een lijk op de hoek van de straat, waarvan de schedel doorzeefd is, is een normale zaak in deze buurt. Net zoals de kleine kinderen welke stiekem drugs in hun eten ontvangen door drugsdealers, met als doel hen te dwingen hetzelfde pad te volgen.
Het horen van deze waarnemingen wordt als schokkend ervaren. Iets wat voor ons voorkomt in films en als niet realistisch ervaren wordt, is hier de harde realiteit.

Als student sta je machteloos tegenover de gebeurtenissen welke zich in deze omgeving afspelen. Toch is het mooi om te zien wat de organisatie alsnog kan betekenen voor deze doelgroep. Elke ochtend bidden de kinderen samen met de coaches en verteld een van de coaches een mooi verhaal over het beeld van de toekomst. Hierin wordt verteld dat de kinderen zich niet moeten laten beïnvloeden door anderen en dat zij hun eigen visie moeten volgen.
De organisatie zorgt ervoor dat de kinderen voor even uit hun negatieve milieu zijn en op andere gedachten kunnen komen door middel van sport, in dit geval voetbal.

Na de afsluiting bij het project Life Zone Soccer vertrokken de groepen richting een hostel, 91 Loop, in het centrum van Kaapstad. Een modern hostel waar vooral backpackers verblijven. De uitgaansgelegenheden liggen hier om de hoek, dit zorgt ervoor dat het hostel aantrekkelijk is voor backpackers.

Tijd voor een goede nachtrust want het beklimmen van de Tafelberg staat op de planning, spannennnnnd!

Liefs uit het centrum van Kaapstad!

1. Peter en Jolanda:
    13 december 2015
    Goedemorgen schat, zo zie je maar wat mensen allemaal meemaken en zoals je al schrijft ' wij dit alleen in films zien'. Jullie zijn een lichtpunt voor deze kinderen, is weer even genieten voor ze. Veel plezier vandaag met het beklimmen van de Tafelberg. Veel liefs pap en mam ❤️❤️
  2. Oma:
    13 december 2015
    hoi mop dan genieten maar ben benieuwd naar je ervaring klimmend naar de tafelberg wij waren er met de lift ben heeeeeel erg benieuwd liefs oma xxx
  3. Rachel:
    13 december 2015
    Hey schat, prachtig wat jullie de laatste dagen allemaal voor elkaar hebben gekregen!!!! Jullie zullen veel blije gezichtjes gezien hebben. Wij zijn in elk geval trots op je lieverd!!! Heel veel plezier vandaag met de beklimming, liefs van ons drietjes ❤️ xxx