Vrijdag 11 december: Onze laatste dag in Langa..

11 december 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Rond 06:00 werden wij ontwaakt van onze slaap door luid gezang. Aan de ontbijttafel werd duidelijk wat er daadwerkelijk aan de hand was. In deze cultuur is het gebruikelijk dat een jongen als ritueel een paar weken moet overleven in het bos. Zonder familie, vrienden, eten, drinken en andere voorzieningen zal hij moeten overleven en zichzelf moeten redden. Onze gezinsleden vertelden ons dat er vanavond een feest zou plaatsvinden om zijn vertrek te vieren.

Voor ons, de projectgroep, is het de laatste dag om ons project af te ronden. Daarentegen is het voor de nieuwe projectgroep de eerste dag bij ons project. Voor hen is ons project nog hartstikke nieuw, vandaar het enthousiasme van de nieuwe projectleden.
Bij aanvang van het weeshuis neemt iedereen al snel een taak in. Door het enthousiasme worden de taken op een goed tempo en een juiste manier uitgevoerd. Van de muurschilderingen tot het uitvoeren van bouwwerkzaamheden. We hebben een geweldig resultaat geboekt met alle helpende handen gedurende de uitvoering van ons project!

Aangezien het onze laatste dag in Langa was stond een 'afscheidsfeestje' op het programma met de studenten, docenten en locals.

Het beschreven ritueel in de ochtend werd gevierd na afloop van ons feestje. De aanwezigen vertrokken richting het huis van de jongen welke zijn ritueel zal ondergaan. Onderweg naar het huis hoorden wij een soortgelijke zang als in de ochtend. In het huis vierden de vrouwen feest, er werd gezongen, gedanst en op het ritme meegeklapt. Na verloop van tijd werd er geruild en mochten de mannen naar binnen. Deze voorbereiding vond nog plaats voordat de jongen arriveerde.
Zodra de aanwezigheid bij het feest zal dalen, zal de jongen zich tot 05:00 in de voortuin moeten begeven. Om 05:00 is het tijd om naar het bos gebracht te worden door de jongens welke dit ritueel al eerder ondergaan zijn. Zo ook ons gezinslid van het gastgezin.

Voor de laatste keer... Liefs uit Langa!

P.s. Ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden over het resultaat van Nadia, ze heeft gewonnen!

1. Peter en Jolanda:
    12 december 2015
    Hoi schat, jullie hebben weer flink gewerkt en weer veel van de gebruiken in Langa meegemaakt. Het ziet er prachtig uit! Wat zullen de kinderen er blij mee zijn! Veel plezier vandaag bij het voetbaltoernooi in Kensington ⚽️⚽️. Prachtige foto van jullie drietjes. Veel liefs pap en mam
  2. Oma:
    12 december 2015
    hallo britt dan moet ik ryan de kampioen maar sturen bij het voetbaltoernooi alle kans van slagen heel veel succes liefs oma
  3. Jacqueline:
    12 december 2015
    Eindelijk kan ik ook zien wat je meemaakt zal sam ook es het bos insturen zonder niks
  4. Jack:
    Hoi lieverd
    Wat een levenservaring toch in dat mooie
    Zuid-Africa. En wat een mooie verhalen allemaal wat jullie daar allemaal doen en mee mogen maken..... Ben super trots op jou lieve schat ❤️
    Geniet maar fijn lieverd......

Groetjes uit Bingelrade