Maandag 21 december: Tot ziens, Zuid-Afrika!

21 december 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De allerlaatste dag in het prachtige Kaapstad.. Wat hebben wij een indrukwekkend avontuur beleefd. Maar voordat wij afscheid nemen van deze stad mogen wij onze dag afsluiten op Robbeneiland.

De weg naar Robbeneiland zorgt al snel voor zieke studenten, zeeziek. De misselijkheid maakt al snel plaats voor nieuwsgierigheid voor de gebeurtenissen op Robbeneiland. Als eerste namen wij plaats in een bus op het eiland, onder het gezelschap van een ex-gevangene werden onze oren rijkelijk gevuld. Indrukwekkende verhalen over de verstandhouding van blanke en kleurlingen in de tijd van de Apartheid kwamen al snel tevoorschijn. Het blijft onbegrijpelijk hoe het onderscheid tussen blanke en kleurlingen alsnog zichtbaar blijft, ook in tijden als deze. Jaren terug wanneer een kleurling een document bij zich moest dragen om zich als kleurling te identificeren, zo niet... Dan werd je gearresteerd, voor de ogen van jouw kinderen. De verhalen hebben een negatieve maar ook een positieve boodschap. Zoals de strijders welke voor hun volk gestreden hebben, voor rechten, voor gelijkheid en nog veel meer. Deze kant van het verhaal zorgt voor kippenvel maar ook een goed gevoel. Zo ook deze ex-gevangene welke aangesloten was bij een organisatie met als doel gelijke rechten voor de kleurlingen.

Na de busrit op het eiland kwamen wij aan bij de gevangenis zelf. Ook hier werden onze oren rijkelijk gevuld door een ex-gevangene. Hij vertelde met trots over Nelson Mandela, wat deze man heeft betekend in zijn tijd als gevangene en daarbuiten. Het is mooi om te zien hoe één persoon met zijn aanhangers zoveel mensen heeft geïnspireerd en nog steeds zal blijven doen.

Toch kwamen er verschillende vragen naar voren bij de studenten na afloop van de verhalen van de ex-gevangene. "Zij hebben hier opgesloten gezeten, waarom kies je er dan toch voor om rondleidingen te geven en informatie te verstrekken", als er naar de economie en hun status gekeken word, word een hoop duidelijk. Zij mogen blij zijn dat zij een kans hebben gekregen op werk, is iets wat al snel geconcludeerd word.

Tijdens de terugreis van Robbeneiland naar het vasteland hebben wij nog een paar kleine momentjes meegemaakt. Het zien van prachtige dieren in het wild was toch echt een toppuntje op dat moment, dolfijnen, zeehonden en pinguïns. Hoe mooi is het om de laatste dag in Kaapstad op deze manier af te sluiten.

Tijd om te vertrekken naar het vliegveld voor twee vluchten, een van ongeveer 11 uur en de ander van ongeveer 4 uur. Tot ziens, Zuid-Afrika!

Liefs uit Kaapstad!

1. Peter en Jolanda:
    23 december 2015
    Hoi schat wat een mooie afsluiting van jullie avontuur! Heel veel liefs pap en mam ❤️❤️ (En al veilig op Schiphol geland, welkom thuis!)
  2. Oma:
    23 december 2015
    hoi mop we zullen het missen iedere dag die prachtige verhalen maar je bent wel gelukkig weer gezond bij ons dat is ook belangrijk liefs oma xxxopa