Woensdag 9 december: Teambuilding, letterlijk en figuurlijk

9 december 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vanmorgen hebben wij ons eerste traditionele ontbijt van Zuid-Afrika gegeten, een soort maïspap welke een kleine gelijkenis heeft met Brinta. Door de extra toevoeging van warme melk en suiker werden onze buikjes rijkelijk gevuld.

Eenmaal aangekomen bij de projectlocatie, het weeshuis, was het tijd om eindelijk te starten met ons doel. In een kleine groep is er een van de speeltoestellen doormiddel van oude materialen zoals autobanden en hout gerealiseerd. Daarnaast is het afval voor de deur van de grote schoonmaak al voor een deel ingenomen door voorbijgangers.

Het harde werken werd beloond met een bezoekje aan het lokale zwembad. Als enige blanke personen werd al snel onze huid gevoeld door de kinderen bij binnenkomst. Ook werden wij op de foto gezet met de lokale inwoners, de reden?: "I will put it on Facebook as my new profile picture!". Een hele aparte maar ook leuke beleving voor ons!

Iets waar wij nog aan moeten wennen is het niet op 'voorraad' hebben van warm water. Om gebruik te maken van warm water is het noodzakelijk om de gijzer ongeveer minimaal twee uur van tevoren in te schakelen. Onvoorstelbaar in Nederland als je het ons vraagt! Zoveel aspecten welke hartstikke vanzelfsprekend zijn bij ons, terwijl de normaalste zaken voor ons, in Zuid-Afrika nog een probleem vormen. De waardering van onze afkomst speelt tijdens de kennismaking van deze problemen een hele grote rol!

Voorafgaand aan het schrijven van mijn blog hebben wij alvast afscheid genomen van Nadia, onze dochter uit het gastgezin. Zij vertrekt morgenvroeg om 04:00 richting Durban voor de kampioenschappen van cricket. Een hele bekende en favoriete sport in Zuid-Afrika.
Het is jammer dat wij haar cricket wedstrijd niet live mee kunnen maken, maarrr niet getreurd.. Wij kunnen de wedstrijd live volgen om 21:00 op tv.
In de volgende blog zal ik jullie op de hoogte houden over de prestatie van onze topper, Nadia!

Liefs uit Langa!

1. Peter en Jolanda:
    10 december 2015
    Hoi schat, jullie hebben weer flink gewerkt daar! Wat zullen de kinderen blij zijn. Heel veel succes vandaag! Liefs pap en mam ❤️❤️
  2. Jacqueline:
    10 december 2015